Dag 2, Haifa en bijzondere dorpjes in Galilea

15 april 2015 - Nes Ammim, Israël

15.04.2015
Vanmorgen vroeg ( 7uur nou ja) op.Vandaag bezoeken we een aantal bijzondere dorpjes inGalilea. Maar omdat we langs Haifa kwamen even naar de Bahai tempel. Een bijzonder gebouw omringd door prachtige tuinen. Je mag die niet in, maar van bovenaf kun je de tuinen zien die aflopen naar de baai waaraan Haifa ligt. Haifa is gebouwd tegen de hellingen van het Karmel gebergte en is een echte werkstad. Het Roterdam van Israel,compleet met haven. Dan naar het kunstenaarsdorp Ein Hod, een Palesteins in 1948 ontruimd dorp en later door de Israelische regering omgevormd tot een kunstenaarskolonie. Het deed wat surrogaat aan. Het nieuwe Ein Hod, dat door de gevluchtte Palestijnen ( die wel Israelische burgers zijn) werd gesticht, was illegaal. Koffie in het restaurant El Beet, het Huis dus. En daar ook een film gezien, hoe deze mensen door stug volhouden en gerechtelijke procedures stukje bij beetje hun erkenning als dorp halen. Zonder dat krijg je geen water, electriciteit' geen school en geen medische zorg. Aansluitend naar Sakhnin naar Trees Kosterman en haar man Ali.Hetzelfde verhaal. Ze wonen in een illegaal huis op eigen grond, maar mochten dat niet bouwen en betalen om te voorkomen dat het wordt gesloopt. De in 1948 aanwezige inwoners van Palestina worden door de staat getolereerd. Maar dikwijls zijn ze van de grond en de dorpen waarin zij woonden gevlucht of verdreven. Wie terug kwam zag dat zijn bezit aan de staat was vervalllen. Bovendien is volgens hen alle wetgeving er op gericht om hun rechten te beperken. Een pijnlijk probleem voor Joodse en Palestijnse Israeli's. Dat ervoeren wij ook toen Ali ons in contact bracht met Bedoeinen, die in een stug gevecht met de overheid zijn gewikkeld om te mogen bouwen op hun eigen grond. Het deed ons wel wat om te luisteren naar hun emotionele verhalen. Een bijzondere dag die tot nadenken stemt.