Dag 3 Nazareth en het meer van Galilea

16 april 2015 - Sha'ar HaGolan, Israël

In Nazareth komen we eerst langs de de bron van Maria. Het was de eerste bron in de stad.De Grieks -Orthodoxen geloven dat de geboorteaankondiging van de engel Gabriel aan Maria plaats vond terwijl zij water haalde uit deze put. Over de bron heen is een kerk gebouwd. Wij bezoeken de kerk en de bron werkt nog middels een kraantje. Als wij weer buiten komen gaat het "luchtalarm" , vandaag is het een herdenkingsdag. De Holocaust wordt gedurende 2 minuten herdacht. Uiteraard nemen wij deze stilte ook in acht, maar de herrie van het alarm ging door. Daarna wandelen we door naar de Aankondigingsbasiliek. Deze basiliek is gebouwd over het " huis" waar Maria woonde en waar Gabriel aan Maria verscheen. Er werd een kerk gebouwd die in de loop der eeuwen enkele malen verwoest is. De huidige Basiliek van de Aankondiging werd in 1955 gebouwd en in 1969 ingewijd. De kerk heeft 2 niveau's. Het onderste niveau is de grot, het huis waar Maria gewoond zou hebben.
In en om de basiliek zijn heel veel afbeeldingen van Maria, heel veel landen hebben de afbeeldingen geschonken en daarom zijn ze dan ook heel divers. Al met al een schitterende kerk, maar ook de geschiedenis doet iets met je.

We lunchen aan het meer vanTiberias ( meer van Galilea) .Schitterend meer, erg groot en de verhalen uit de bijbel komen hier vanzelf boven. een ieder had hier dan ook zijn eigen beleving bij.
Na de heerlijke lunch: " Peters vis", met de bus omhoog, de berg van de Zaligsprekingen. Hier zou Jezus de Bergrede hebben uitgesproken.
Er staat hier een kerk. Wij lopen de berg naar beneden, hebben een schitterend uitzicht op het meer en vinden een punt waar Riet Mattheus 5 vers 1-12 leest: Zalig de armen van geest.......
Heel bijzonder om dit op deze plek te lezen.
Intussen stapelen wolken zich op en barst er een bui los.
We moeten door en komen doornat beneden.

Wij rijden verder langs het meer van Galilea en maken een stop bij de Jordaan. De plek waar Jezus gedoopt zou zijn.
Er komen nog steeds groepen mensen die hier gedoopt of " overgedoopt" worden. Zij worden gekleed in witte gewaden ondergedompeld.
De plek is wel heel erg mooi.

Dan gaan we verder naar de kibboets Shaar Hagolan, ongeveer 15 km van Tiberias. De kiboets ligt vlak aan de grens bij Jordanie, dit is ons volgende overnachtingsadres.
Hier krijgen we een informatieve rondleiding en heel veel informatie over het leven in een kibboets.