Dag 8, Hebron

21 april 2015 - Jeruzalem, Israël

21.04.2015
Om 08:15 uur vertrokken we uit Bethlehem naar Hebron waar we om 09:45 uur aankwamen. Via de heksenketel van het verkeer in Hebron kwamen we aan in het oude centrum. Hebron ligt in een dal tussen heuvels. In het centrum liepen we naar de souk/shuhada, de oude markt bestaande uit tientallen kleine winkeltjes waar echt van alles te koop is tegen afdingprijzen. Tijdens de wandeling werden we uitgenodigd door een palestijnse winkelier in de souk om met eigen ogen te kijken hoe zijn levensomstandigheden drastisch zijn veranderd door de vestiging van een israelische nederzetting midden in Hebron (door een ultraortodoxe rabbi die vindt dat 3600 jaar geleden joods gebied was). Vlak naast het huis van de winkelier was een joodse flat gebouwd waarbij zijn ramen door de israelische soldaten zijn geblindeerd. Voor de bouw van de flat zijn 18 palestijnse inwoners gedood. Ook de eerste vrouw vande winkelier is door 5 schoten om het leven gekomen. Zijn zoon ligt nu in een ziekenhuis in Jordanie omdat hij door isr. soldaten zuur in zijn ogen had gekregen. De familie woont reeds 300 jaar in het huis en wil, ondanks alles, niet verhuizen. Na nog wat verkoop en een kopje thee gingen we verder naar de Ibrahim moskee. De dames moesten in een cape met capuchon (ze voelden zich net Kabouter plop), de schoenen uit, en zo de moskee in. Hier liggen de aartsvaders begraven. Ook nog een voetafdruk van Adam. Via een checkpoint naar de andere zijde van de moskee waar een tempel door de joden is gebouwd met de graven van dezelfde aartsvaders met hun vrouwen. Daarna zijn we bij een palestijnse familie wezen lunchen op het dakterras (bulgar of rijst met linzen, groenten, olijven en yoghurt), gekookt door Fatima, afgesloten met een zoet kopje thee. Inmidels was de tjechische gids Sami aangesloten vanuit het Hebron Rehabilitation Committee om ons te laten zien welke gebouwen van de oude stad Hebron hersteld worden om Palestijnen weer in de oude binnenstad te laten wonen en werken. Na een wandeling door de `verboden`straat (alleen voor joden en toeristen) verlieten we in een kakefonie van verkeerslawaai Hebron. Om 16:30 uur kwamen we aan bij het Holyland Hotel in Jeruzalem. Na nog een wandeling o.l.v. Toine vanTeeffelen door de oude stad binnen de muren van Jeruzalem o.a. ook de shuhada/souk hebben we nog de waterput van Sint Helena bezocht. Beneden in de waterkelder hebben we samen gezongen.Dit klonk erg goed in deze gewelven. Daarna terug naar het hotel voor een drankje en een diner. Al met al weer een bijzondere dag met veel ervaringen.