Dag 5 Bethlehem en de woestijn

18 april 2015 - Bethlehem, Israël

18.04.2015
Vanmoren hebben we kennis gemaakt met onze gids voor de Palestijnse gebieden. Zijn naam is Toine van Teefelen.
Hij nam ons mee naar het Sumud Story House. We hadden een enerverend gesprek met vijf vrouwen t.w. 4 palestijnse christenen en 1 islamitische dame.
Zij hebben ons verteld wat voor invloed de scheidingsmuur heeft op hun dagelijkse leven. Zij en hun gezinsleden worden beperkt in hun bewegingsvrijheid en het onderhouden van hun sociale contacten. Men kan zondertoestemming van de Israelisch niet naar familie en vriendenachter de scheidingsmuur, kortom men wordt beperkt in de bewegingsvrijheid.
In het gebied is ca 30 % werkeloosheid, dit geeft in de gezinnen vaak enige stress.
Sumud geeft de vrouwen de mogelijkheid om met elkaar van gedachten te wisselen, ervaringen met elkaar te delen, elkaars leuke en verdrietige dingen te vertellen. Dus elkaar verhalen vertellen, vandaar het woord Story. Sumud betekent : standvastigheid. men wil blijven waar men altijd gewoond heeft.
Na dit gesprek zijn we lopend langs de scheidingsmuur gegaan naar het souvenierwinkeltje van Claire en Johnny Anastas. Dit winkeltje was in vroegere dagen gelegen aan de doorgaande weg. De scheidingsmuur is nu rondom hun huis en winkeltje gebouwd, zodat ze aan drie zijden ingesloten zijn en hun klandizie aanmerkelijk is afgenomen.
Na de lunch bracht de bus ons, we hebben trouwens een voortreffelijke chauffeur, naar de woestijn ten zuiden van Bethlehem.
Een schitterende tocht waarbij we konden genieten van een fantastisch woestijnlandschap. Vanaf een hooggelegen punt met mooi uitzicht hebben we te voet een afdaling gemaakt naar een klooster wat midden in de woestijn ligt. Een mooie ervaring.Op de terugweg naar het hotel hebben we nog een bezoek gebracht aan de Shepherds fields en de kerk bekeken.
Naast de kerk zijn diverse grotten waar ook nu nog diensten in worden gehouden.
Terug in het hotel hebben we in de groep onze ervaringen en bevindingen van de afgelopen dagen uitgewisseld.
De dag werd afgesloten met een heerlijk diner in hotel Ararat.

Foto’s

1 Reactie

1. Thea:
    19 april 2015
    Riet! Enerverend allemaal! Herken veel van enkele jaren geleden: de muur, winkel, heuvels rondom efrat. Hoop dat je veel fotografeert. Ben heel benieuwd. Goede reis verder