Dag 7, Tent of Nations en Efrata

20 april 2015 - Bethlehem, Israël

20.04.2015
Vandaag vroeg uit de veren. Om kwart over 5 zitten we al slaperig in de bus. Het overgrote deel van de groep wil wel eens kijken bij een checkpoint in de muur rond de Palestijnse gebieden waar de mensen die hierbuiten werken elke ochtend doorheen moeten. We zijn voorbereid op een lange wachttijd, maar dat valt mee. Wel indrukwekkend om te zien hoeveel moeite het voor hen kost om op hun werk te komen. Na het ontbijt gaan we naar de boerderij van Douad Nassar. Deze aimabele Palestijn dreigt van het grondgebied van zijn voorouders verdreven te worden Hij woont temidden van 5 Israelische nederzettingen en zij willen maar al te graag dit strategisch gelegen land hebben. Ze hebben hem zelfs een blanco cheque aangeboden, maar die heeft hij geweigerd. Af en toe zijn er 'aanvallen' van Israelische kant, zoals het verwoesten van grote aantallen olijf- of fruitbomen. Hij probeert langs juridische weg te vechten voor behoud van zijn erfgrond en heeft de stichting 'Tent of nations, opgericht die probeert langs vreedzame weg in contact te komen met alle bevolkingsgroepen en ook mensen vanbuiten Israel, o.a. door het organiseren van kinderkampen, meetings voor communicatie etc. Er werken de nodige vrijwilligers van over de hele wereld. Bovengronds mag niet gebouwd worden, dus maken ze grotten onder de grond, waar ze ook in kunnen wonen. Ze proberen ook milieuvriendelijk te werken door gebruik van zonnepanelen en watercollectiesystemen. We krijgen hier een lekkere lunch. Daarna rijden we naar een Jood in Effrata, een van de Israelische nederzettingen. Hij houdt een lange monoloog met zijn visie op het recht van de Joden op het land, gebaseerd op de Bijbel. Hierdoor is het weer duidelijk hoe ingewikkeld het probleem is. Bij een nabespreking komen we ook wel tot die conclusie. We bekijken nog wat winkeltjes in Bethlehem en lopen dan weer hotelwaarts. We eten weer van het inmiddels bekende hotel-buffet en brengen de avond door met een praatje, een drankje enz.

1. Liesbeth van Dijke:
    22 april 2015
    Bijzondere verhalen zeg en indrukwekkend zou willen dat ik mee was op deze bijzondere reis. Pap mam ben benieuwd naar jullie ervaringen. Goede reis nog