Dag 4 Sichem en Jeruzalem

17 april 2015 - Bethlehem, Israël

17.04.2015
Na een prima ontbijt vertrokken we richting de Westbank, waar we na het checkpoint onze Palestijnse gids, Basam, oppikten. Via het Jordaandal westwaarts door de Vlakte van Izrael, een prachtig heuvelachtig gebied. Na 54 km reden we door Nablus, waar alles gesloten was, i.v.m. de vrijdag, en door de Vlakte van Dothan met overal kleine dorpjes. In Balatha hebben we de Jacobsbron bezocht, waar een prachtige kerk over heen is gebouwd. De bron is meer dan 40 m diep. Het duurt bijna 4 seconden voordat een scheutje water dat je laat vallen, weer beneden is. De kerk zelf, is afgebouwd door Justinus, vanaf de pilaren het dak, de fresco's en al wat verder nodig was. Geen tijd meer om koffie te drinken, maar een vriendelijk meisje kwam de bus in met koffie en bekertjes. Daar waren we net aan toe.
In Kirvat Luza op de berg Gerizim woont de helft van de Samaritanen die er nog zijn, de andere helft in Holon bij Tel Aviv. Totaal zijn ze nog maar met ongeveer 750 mensen. Het is een zeer religieuze bevolking die volgens de eeuwenlange tradities leeft. In het Samaritaans Museum kregen we een hele uitleg door de broer van de hogepriester. Hij wilde ook met ieder van ons op de foto.
Onder aan de berg verliet de gids ons weer omdat hij niet Jeruzalem in mag.
Via de Jaffapoort zijn we de "Heilige Stad" binnen gekomen. Op een pleintje midden in de oude stad heerlijk geluncht.
Met de bus naar Oost_Jeruzalem waar we in een parkje met Jeff Harper een ontmoeting hebben gehad. Hij is een Jood van de Sheikh Jarrah beweging, iemand die tegen de zinloze verwoesting van Palestijnse huizen is en die probeert een oplossing te vinden voor het Palestijns_Israelische probleem. Tegelijkertijd werd er gedemonstreerd.Na deze heftige ontmoeting naar de Klaagmuur gereden, waar we de gelegenheid kregen om te bidden en/of een briefje met een wens in de muur te doen. Na zonsondergang begon de sabbath en stroomde het plein vol met Joden. Degenen onder ons die nog bleven hebben genoten van de verbroedering die er dan is met zingen en dansen.
De sabbathmaaltijd hebben we bij het Henini Centrum gevierd, een organisatie die dagelijks honderden maaltijden uitdeelt, en veel doet voor de sociaal zwakkeren, alsmede probeert begrip te krijgen tussen Joden en Christenen door met elkaar in debat te gaan.. Al met al een drukke maar hele mooie dag.

4 Reacties

1. Gijs en Janny:
    18 april 2015
    Wat interessant allemaal.
    Kunnen jullie alles een beetje onthouden?
    Jullie krijgen heel veel te zien en veel informatie.
    Geweldig!
    Geniet ervan.
    Gijs en Janny
  2. Annie Vogels:
    18 april 2015
    Wat mooi dat jullie het zo naar je zin hebben, ook al is het vermoeiend en druk schema, wat je in korte tijd wilt ondernemen .Prachtig nog veel te zien op de verdere reis. gr Annie
  3. Martine:
    19 april 2015
    Prachtige verhalen om te lezen! Ben ook erg benieuwd naar de foto's!
    En ook naar de volgende verhalen.

Groetjes, Martine
  4. Riet van Oijen-Sneep:
    19 april 2015
    Het is bijzonder om zoveel bekende plekken terug te zien. Alleen herinner ik het me van ongeveer 30 / 35 jaar geleden. Er is wel heel veel veranderd.
    Ik wens jullie nog veel reisplezier, dan heb ik het ook. Ik blijf meegenieten.
    Allemaal mijn hartelijke groeten.

Riet van Oijen.