Dag 10, Jeruzalem

23 april 2015 - Jeruzalem, Israël

23.04.2015

Vandaag de laatste dag. Vanmiddag vliegen we naar huis. De ochtend is ter vrije besteding, maar de groep gaat met elkaar op stap. We hebben de rotskoepel (gouden koepel) alleen nog maar op afstand gezien, we willen nu wel eens dichterbij komen dus gaan naar het Tempelplein.Vanaf ons hotel is het een half uurtje lopen. Als we in de rij staan om de veiligheidscontrole te passeren komt er een groepje joden die op weg zijn naar de Klaagmuur voor Bar Mitswah. Bar Mitswah wil zeggen dat een jongen in het Hebreeuws een stuk uit de Thorah moet voorlezen. Dat vindt plaats wanneer de jongen 13 jaar is. Is het een meisje dan heet het Bath Mitswah, een meisje is 12 jaar als dit plaats vindt. Terwijl wij in de rij stonden trok het groepje langs. De jongen liep onder een baldakijn, gedragen door, waarschijnlijk familie. Er werd muziek gemaakt, gezongen en geklapt. Zij waren op weg naar de klaagmuur, een heel feestelijk gebeuren. Op weg naar het tempelplein liepen we via een loopbrug hoog langs het plein met de klaagmuur. Het was er druk, maar van de rituelen was op dit moment verder niets te zien. Wel zagen we groepen bij elkaar zitten, waarschijnlijk familie, die komen luisteren.
Als we op het Tempelplein komen worden we verrast door de enorme grootte. Hier mogen geen Joden komen, het is het plein van de Arabieren. Je moet gepast gekleed gaan, geen blote armen of benen. Riet en Marian droegen een 3/4 broek en dat mocht niet. Zij moesten een "rok" kopen. Zij zagen er aller charmants uit.
Wij liepen rond over het plein en bekeken de Rotskoepel en de Al Aqsa moskee. De rotskoepel is achthoekig heeft meerdere toegangsdeuren en rondom versierd met mozaïek. Je kon nergens in, maar het geheel maakte erg veel indruk. Hier ligt een heel stuk geschiedenis. Vanaf het plein hebben we ook weer en schitterend uitzicht op de olijfberg.
Doordat er wat protesten gaande waren moesten we uit veiligheid het plein verlaten, maar we waren gelukkig al helemaal rondgeweest.
Nu ging een klein groepje naar de graftuin en een iets grotere groep naar de Klaagmuur. We wilden nog wel iets zien van de Bar Mitswah, maar toen we op het plein kwamen waren de festiviteiten helaas al voorbij. Dus gingen we richting Damascus poort om op ons gemak terug te keren naar het hotel. Onderweg werden nog de nodige souvenirs gekocht en dronken we met elkaar koffie. We waren om half twaalf terug. De laatste spullen in de koffer en om 12.15 uur naar het vliegveld Ben Gurian in Tel Aviv. Het was druk op de weg vanwege de nationale feestdag, maar we waren ruim op tijd. Op het vliegveld de nodige controles en veiligheids checks.
De reis zit er op. We gaan met heel veel " bagage" naar huis. We hebben veel om over na te denken, de ontmoetingen hebben wel iets met ons gedaan. We hebben heel veel gezien en beleefd. Het was een mooie reis en een geweldige ervaring.

1. Louis wierda:
    29 april 2015
    (mosterd na de maaltijd) wat een geweldig verslag!